Turbosprężarki

Historia turbosprężarek

Motoryzacja jest nadal rozwijającą się dziedziną. Nowe rozwiązania technologiczne pozwalają użytkownikom zaobserwować kolejne usprawnienia mające na celu poprawę warunków użytkowania pojazdu. Specjaliści stale opracowują nowe metody i szukają sposobu na poprawienie wydajności układów stosowanych w samochodach. Pod lupę został wzięty także silnik, przy którym wprowadzono proces tzw. turbodoładowania – zwiększenia mocy silnika przy użyciu turbosprężarki.

Pierwsze silniki spalinowe nie cechowały się zbyt dobrymi parametrami. Pozwalały wprawdzie na przejechanie krótkiego dystansu, miały jednak niską moc i były nieekonomiczne. Pierwsze stosunkowo wydajne silniki zostały zbudowane przez Gottlieba Daimlera i Karla Benza, jednak prawdziwa rewolucja dopiero nadchodziła. Okazał się nią silnik o zapłonie samoczynnym, czyli silnik Rudolfa Diesla.

Samo skonstruowanie sprawnego silnika spalinowego nie oznaczało jeszcze końca rozwoju. Już Daimler w latach 80. XIX wieku prowadził prace nad poprawą mocy silnika, do czego chciał wykorzystać sprężone powietrze. Pierwszą turbosprężarkę napędzaną spalinami skonstruował Afred Büchi, uzyskując na nią patent w 1905 roku. Pięć lat później zbudowany został pierwszy silnik z wbudowaną turbosprężarką, jego wymiary były jednak tak duże, że początkowo można było stosować to rozwiązanie wyłącznie przy budowie statków.

1938 rok przyniósł kolejne nowości: silnik ze wspomaganiem w postaci turbosprężarki został użyty w samochodzie ciężarowym. Użytkownicy samochodów osobowych musieli poczekać na to rozwiązanie do lat 70. XX wieku, jednak silnik z turbosprężarką nie przyjął się od razu. Konieczne były dodatkowe usprawnienia zmniejszające poziom spalania paliwa oraz poprawiające wydajność silnika. Od lat 90. turbosprężarki w samochodach osobowych są już chętnie stosowane, jako że nie tylko zwiększają moc silnika, ale także redukują poziom emisji substancji szkodliwych do atmosfery. Obecnie jest to najczęściej wykorzystywane rozwiązanie, zastępujące w samochodach kompresory, czyli sprężarki mechaniczne opierające swoje działanie na pracy wału korbowego.

Jak działają turbosprężarki?

Turbosprężarki pozwalają na częściowe odzyskanie energii ze spalin wydostających się z silnika. Spaliny poruszają turbinę, która połączona jest sztywnym wałem z kołem kompresji – czyli wirnikiem sprężarki. Powietrze zostaje sprężone i schłodzone, a następnie przetransportowane do komory spalania. Dzięki temu możliwe jest zwiększenie sprawności silnika poprzez dostarczenie do niego większej ilości mieszanki paliwowo-powietrznej.

Turbosprężarki zapewniają także wyższy moment obrotowy przy niższych obrotach, co wpływa na dynamikę jazdy. Dodatkowo nie obciążają one silnika oraz gwarantują dokładniejsze płukanie cylindra ze spalin i niższy poziom zużycia paliwa. Oprócz tego to rozwiązanie pozwala na bardziej ekologiczną jazdę, ponieważ redukuje emisję szkodliwych substancji zawartych w spalinach. Wszystko to sprawia, że silniki wyposażone dodatkowo w turbosprężarkę są znacznie wydajniejsze niż jednostki wolnossące.

Aby turbosprężarki działały prawidłowo, muszą być odpowiednio eksploatowane. Najczęściej to błędy użytkownika sprawiają, że maszyna ulega awariom. Wśród podstawowych problemów znajduje się niewłaściwe chłodzenie i smarowanie maszyny, co może doprowadzić do uszkodzenia wałka wirnika lub jego łożyska. Nadmierne zużyte elementy wirnika nie są w stanie doprowadzić do turbosprężarki oleju o odpowiednim ciśnieniu, co zwiększa ryzyko mechanicznego uszkodzenia maszyny. A co należy zrobić w przypadku awarii?

Turbosprężarki w Centrum Technicznym w Mielcu

Nasza firma oferuje naprawę turbosprężarek, a także zakup nowych oraz używanych maszyn. Używane podzespoły poddawane są podstawowej regeneracji, udzielamy na nie 12-miesięcznej gwarancji bez limitu kilometrów. Na życzenie Klienta możliwe jest przeprowadzenie regeneracji rozszerzonej. Proponujemy również usługę montażu i regulacji nowo zakupionej turbosprężarki.

Regenerowane turbosprężarki to opcja dla tych, którzy nie chcą zbytnio obciążać swojego portfela wymianą całego podzespołu. Jakość używanej maszyny jest również bardzo wysoka, turbosprężarki przed oddaniem do użytku poddawane są m.in. czyszczeniu, uszczelnieniu oraz wyważeniu całości układu. Możliwe jest uzupełnienie procesu regeneracji o wymianę wirnika sprężarki oraz wałka łączącego turbinę ze sprężarką. Dzięki tak przeprowadzonej naprawie używana turbosprężarka utrzymuje swoją wysoką jakość i dobre parametry pracy.